بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو یا Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو است و فرآیندی است که برای بهینه سازی پیکربندی فنی وب سایت ، مرتبط بودن محتوا و محبوبیت پیوند وب استفاده می شود ، بنابراین صفحات آن می توانند به راحتی قابل جستجو ، مرتبط تر و محبوب تر در برابر سوالات جستجوی کاربر باشند و در نتیجه ، موتورهای جستجو رتبه بندی آنها را بهتر می کنند.

موتورهای جستجو با ارائه محتوایی که نیازهای جستجوی کاربر را برآورده می کند ، تلاش در زمینه جستجوگرها را توصیه می کنند که هم به تجربه کاربر و هم برای رتبه بندی صفحه سود می بخشد. این شامل استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در عناوین ، توضیحات متا و عناوین اصلی (H1) ، حاوی URL های توصیفی با کلمات کلیدی به جای رشته های اعداد و علامت گذاری طرح برای تعیین معنای محتوای صفحه ، از جمله بهترین روشهای جستجوگرها است.


تا پایان این جمله ، بیش از ۱۰۰۰۰۰ جستجو در Google انجام شده است. از آنجا که بیشتر تجربیات آنلاین با جستجو شروع می شوند و بازدید از موتورهای جستجو می تواند تعداد زیادی مشتری ایجاد کند ، نتایج جستجو مهم است. این نحوه جستجو افراد برای کسب اطلاعات آنلاین ، خدمات و محصولات است و می تواند یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه برای سایت ها باشد تا بتوانند حضور آنلاین خود و ترافیک جستجوی خود را افزایش دهند (بدون هزینه های تبلیغاتی بازاریابی پرداخت شده توسط موتور جستجو). شما در این راهنمای مبتدیان برای جستجوگرها با اصول اساسی آشنا خواهید شد ، که دارای مهمترین معیارهایی است که باید برای رشد ترافیک ارگانیک خود در نظر بگیرید.

سئو چیست؟

SEO مخفف بهینه سازی موتور جستجو است ، که به شما کمک می کند تا صفحه شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو برای پرس و جوهای مرتبط و هدفمند رتبه بالاتری داشته باشد – و بنابراین ، برای جذب کلیک های کاربر بیشتر ، زیرا آنها تمایل دارند روی اولین نتیجه کلیک کنند – تا بازدید سایت شما بیشتر شود.

شما می توانید صفحات خود را بر اساس آنچه موتورهای جستجو در یک وب سایت جستجو می کنند بهینه سازی کنید ، که با ادامه روند فن آوری تغییر می کند. و اگر قبلاً چنین کاری نکرده اید ، می توانید حضور وب خود را تنظیم کنید تا از مفید و آموزنده بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اما سئو همیشه به این شکل نبوده است. در روزهای ابتدایی اینترنت ، موتورهای جستجو سایت ها را بر اساس تعداد استفاده هر کلمه از کلمات کلیدی خاص در سایت ها ، رتبه بندی می کنند . این منجر به روشی شد که به آن “پر کردن کلمات کلیدی” می گویند و این بدان معنی است که حتی سایت های با کیفیت بالا نیز می توانند به راحتی دفن شوند. اکنون گوگل کیفیت را بر تراکم کلمات کلیدی اولویت دارد.

اگر وب سایتی دارید ، خبر خوبی است ، زیرا می توانید برای ایجاد سایتی که احتمال بالاترین رتبه شما را دارد ، وقت و استعداد خود را صرف کنید.

برای یادگیری نحوه کار ، باید نحوه کار موتورهای جستجو را بفهمید. ما از Google به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد زیرا بیشترین جستجوها را در جهان انجام می دهد.

Google چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک عبارت جستجو وارد می کنید ، الگوریتم Google تعیین می کند که کدام یک از وب سایت های بی شماری که در آن وجود دارد بیشترین ارتباط را با شما خواهد داشت. سپس سایت های مربوطه را با در نظر گرفتن ارتباط و محبوبیت آنها – از جمله سایر عوامل رتبه بندی – لیست می کند و در صفحه ای که صنعت از آن به عنوان صفحه نتایج موتور جستجو یاد می کند ، آنها را به شما نشان می دهد .

خزیدن

Google دائماً در وب جستجو می کند و به دنبال صفحات جدید یا به روز شده است ، و کاربران شبیه ساز را شبیه سازی می کند. این برنامه از برنامه های معروف به خزنده وب استفاده می کند ، که پیوندهای موجود در اینترنت را دنبال می کنند ، فرایندی که به عنوان خزنده نیز شناخته می شود و آنچه را پیدا می کنند به سرورهای Google گزارش می دهد.

به همین دلیل اساسی است که اطمینان حاصل کنید که صفحات شما قابل خزیدن هستند و معماری سایت شما باید با استفاده موثر از پیوند داخلی ، پیمایش در تمام صفحات سایت را تسهیل کند. 

سئو فنی جنبه ای از سئو است که به پیکربندی موثر سایت شما جهت بهینه سازی قابلیت خزیدن آن کمک می کند. ابزارهای مختلفی برای جستجوگرها وجود دارد که می توانند در انجام این کار به شما کمک کنند.

نمایه سازی

وقتی خزندگان وب Google اطلاعات مربوط به یک وب سایت را برمی گردانند ، مجموعه ای از سرورهای داخلی محتوای هر صفحه را تجزیه و تحلیل می کنند تا موضوعات آن را تعیین کنند.

اگر گوگل فکر کند که اطلاعات صفحه می تواند مفید و مرتبط باشد تا در نتایج جستجو نشان داده شود ، هر زمان کسی موضوع مربوطه را جستجو می کند ، آن را در فهرست آماده نگهداری می کند.

به همین دلیل مهم است:

  • اطمینان حاصل کنید که هر صفحه فقط از طریق یک URL نشان داده شده است (اجتناب از محتوای تکراری)
  • برای هر صفحه از عنوان و عنوان مختصر و مرتبط صفحه استفاده کنید
  • در هر صفحه اطلاعات متن تشریحی منحصر به فرد را مشخص کنید
  • برای کمک به Google در پردازش ویدیو و محتوای تصویر ، متن alt یا متنی را که به جای تصاویر نشان داده می شود اضافه کنید

هرچه درباره محتوای صفحه واضح تر باشید ، روند نمایه سازی دقیق تر خواهد بود. به همین دلیل بازاریابی محتوا کلید موفقیت در سئو است.

رتبه بندی

وقتی شخصی جستجو می کند ، Google با در نظر گرفتن عواملی از جمله:

  • کلمات مورد استفاده در جستجو
  • مکان کاربر
  • ارتباط اطلاعات ، قابلیت اطمینان ، تخصص و اقتدار صفحه در مورد اصطلاحات جستجو شده
  • محبوبیت پیوند صفحه
  • پیکربندی صفحات برای ارائه یک تجربه سریع و قابل اعتماد: مانند سرعت آن و دوستی موبایل.

چالش مداوم سئو اطمینان از عملکرد بهتر صفحات در سایت شما در مورد همان موضوع با در نظر گرفتن عوامل سئو ذکر شده در بالا است ، بنابراین یک صفحه می تواند بدون در نظر گرفتن تغییرات الگوریتم ، در نتایج جستجو عملکرد بهتری داشته باشد.

چه چیزی به شما کمک می کند امروز رتبه بالاتری داشته باشید؟

از دهه ۱۹۹۰ ، موتورهای جستجو از الگوریتم هایی برای تعیین اینکه چه سایت هایی ابتدا باید در صفحات نتایج خود نشان دهند استفاده می کنند. آنچه را که آن الگوریتم ها در اولویت قرار می دهند ، تغییر کرده است – بسیار.

از روزهای پر کردن کلمات کلیدی ، Google سخت تلاش کرده است تا بفهمد چه چیزی وب سایت را مرتبط و آموزنده می کند. این دانش هر چند ماه یک بار با انتشار یک به روزرسانی جدید که برای رتبه بندی موثرتر سایت ها طراحی شده است ، از این دانش استفاده می کند .

گوگل هنگام رتبه بندی وب سایت ها همچنان استفاده و درج کلمه کلیدی مورد نظر را در محتوا در نظر می گیرد ، اگرچه کیفیت اطلاعات نیز مهم است.

Google کیفیت را بر اساس:

برخی از این عوامل در صفحه هستند ، به این معنی که آنها بخشی از تجربه وب سایت هستند. سایر سایتها مانند سایر سایتهایی که به سایت شما لینک می دهند خارج از صفحه هستند. پیوندها توسط Google به عنوان “رأی” یا تأیید مشاهده می شوند. عناصر خارج از صفحه باعث بهبود اعتبار و محبوبیت سایت شما می شوند تا رتبه آن را بهبود بخشند.

طبقه بندی مناطق مختلف برای بهینه سازی با توجه به داخل یا خارج از صفحه بودن ، به شما کمک می کند تا یک استراتژی موثر در جستجوگرها ارائه دهید. سئو داخلی و سئو خارج صفحه هر دو به شما کمک می کنند تا رتبه بالاتری داشته باشید ، اما روش های عملی سازی آنها کاملاً متفاوت است.

سئو داخل صفحه در مقابل سئو خارج از صفحه

بهترین راه برای تمایز سئو در صفحه و خارج از صفحه با اصطلاحات خودشان است.

SEO در صفحه به عناصری که در سایت گنجانده شده اند ، پیکربندی های فنی و همچنین محتوایی است که موتورهای جستجو در نظر خواهند گرفت ، از جمله:

  • عنوان ها
  • توضیحات متا
  • عناوین
  • ساختار URL
  • کپی صفحه اصلی
  • توضیحات Alt تصویر
  • سرعت بارگذاری
  • دوستی موبایل

هرچه عناصر SEO درون صفحه ای را به طور موثر آدرس دهی کنید ، رتبه سایت شما در جستجوهای ارگانیک بالاتر خواهد بود.

به همین دلیل مهم است که فرایند جستجوگرها را با انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع کنید ، فرایند تحقیقاتی که به شما کمک می کند چگونگی جستجوی مخاطبان خود را درک کنید. تحقیق با کلید واژه به شما کمک می کند تا نحوه اطمینان از مرتبط بودن و توصیف مناطق مختلف صفحات برای محبوب ترین و مرتبط ترین جستجوهای کاربران را که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید ، شناسایی کنید. 

ابزار تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید ، همچنین داده هایی که مستقیماً توسط Google از طریق Google Search Console به صورت رایگان ارائه می شود ، برای شروع با تحقیق در مورد کلید واژه ها.

همچنین توسعه ممیزی های SEO برای تجزیه و تحلیل پیکربندی فنی سایت و همچنین ارتباط محتوا با کلمات کلیدی مورد هدف برای بهبود محتوای شما از این جهت مهم است. 

سئو خارج از صفحه همچنین به بهبود رتبه سایت شما کمک می کند ، زیرا Google پیوندهایی را به عنوان “تأیید” می داند که به محبوبیت سایت شما اشاره دارد ، اما اقدام برای بهبود مستقیم آن دشوارتر است. دلیل آن این است که سئو خارج از صفحه شامل سایتهایی است که متعلق به شما نیستند اما به شما لینک می دهند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • وبلاگ ها و مقالاتی که به مطالب شما پیوند دارند
  • سایت های ویدیویی ، صوتی یا به اشتراک گذاری تصویر که میزبان محتوای خارج از سایت هستند
  • دایرکتوری ها و سایت های بررسی شرکت

اگر یک شرکت محلی را اداره می کنید ، می توانید اطلاعات شرکت خود را به سایت هایی مانند Yelp و Yellow Pages ارسال کنید تا سئو خارج از صفحه خود را شروع کنید. برای تقویت هرچه بیشتر حضور خود ، مشتریان خود را تشویق کنید تا در این صفحات نظرات خود را اعلام کرده و به کسب و کار شما امتیاز دهند.

بخش عمده دیگر سئو خارج از صفحه ، جذب بک لینک از طریق کمپین های لینک سازی است. بک لینک هر لینک خارجی است که کاربران را به سایت شما بازگرداند. هرچه تعداد بک لینک شما بیشتر باشد ، دیگران بیشتر شما را معتبر در صنعت خود می دانند.

به طور پیش بینی شده ، این منطقه مشکلاتی ایجاد کرده است ، زیرا ایجاد پیوند دشوار است. دارندگان وب سایت به امید محبوبیت بیشتر و رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو ، بک لینک را معامله می کردند و یا هنوز هم انجام می دهند. اما امروزه ، هر پیوندی که به روشی غیرطبیعی ساخته شده باشد و هدف آن دستکاری در رتبه بندی یک سایت باشد ، می تواند نقض دستورالعمل های Google تلقی شود و در واقع می تواند بر رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو تأثیر منفی بگذارد و آن را مجازات کند.

این روزها کیفیت بک لینک های شما بسیار مهمتر از تعداد شماست. پیوندهایی که به صفحات سایت شما اشاره می کنند باید از سایت های مرتبط و ایده آل نیز از سایت های معتبر استفاده شوند. هر پیوندی در صفحه شما باید مربوط به محتوای شما و مورد توجه مخاطبان شما باشد. تا زمانی که از دستورالعمل های کیفیت Google پیروی کنید ، می توانید برای افزایش تعداد بک لینک خود تلاش کنید.

بهترین استراتژی های ایجاد لینک به ایجاد محتوای بسیار مفید ، جذاب و قابل اشتراک در قالب های مختلف ، از راهنماها گرفته تا مصاحبه ، اینفوگرافیک یا فیلم (مانند وبینارها) بستگی دارد که می توانید از طریق رسانه های اجتماعی یا خبرنامه ها با جامعه و افراد تأثیرگذار تبلیغ کنید. سپس تصمیم بگیرید که آیا آنها به آنها لینک می شوند ، یا اگر آنها را مفید می دانند.

برخی از استراتژی های موثر عبارتند از:

  • ارسال پست های مهمان به وبلاگ های محترم
  • ایجاد اینفوگرافیک های قابل اشتراک
  • تولید محتوایی که از تأثیرگذارها و روندهای حوزه شما نام می برد
  • ارسال محتوای چندرسانه ای در سایتهایی مانند Vimeo ، YouTube ، SoundCloud و Flickr

هدف نهایی شما این است که به عنوان یک مقام در زمینه خود شهرت پیدا کنید و این در محبوبیت پیوند منعکس خواهد شد.

روی مخاطب خود تمرکز کنید

اکنون که با SEO آشنا شدید ، می توانید رتبه بندی و قابلیت مشاهده سایت خود را بهبود ببخشید. و شروع آن آسان است! هرچه محتوای شما برای مخاطبان شما ارزشمندتر باشد – و هرچه جنبه های فنی سایت خود را بیشتر بهینه کنید – نتایج بهتری خواهید داشت.

منابع:

Search Engine Optimization (SEO)